Plugg

Här är namnen som vi har gått igenom, meningen är att jag ska lära mig namnen OCH vad de tycker, tänker , ders filosofi, politiska tanker o.s.v.. Jag gör så här, bara för att jag får jätte ont av att hålla i en penna, tränar på namnen och så tyckte jag att jag behövde ett nytt blogginlägg, det var ju ett tag sen ;) är inte riktigt säker på vilka namn som är de viktigaste. får väl gissa.. :/

Petrarca
Salutati
Ficino
Pico della Mirandola
Eramus av Rottendam
Martin Luther
Melanchthon
Huldrych Zwingli
Jean Calvin
Thomas Muntzer
Andreas Vesalius
William Harvey
Rene Descartes
Cusanus
Copernikus
Galileo Galilei
Bruno
Francis Bacon
Machiavelli
More
Montaigne
Pascal
Johannes Kepler
Robert Boyle
Robert Hooke
Thomas Hobbes
Isaac Newton
Spinoza
Leibniz
John Locke
Grotus

så om ni har tråkigt kan ni ju alltid lära er de här namnen, en jätte kul övning.. :P

Kommentarer
Postat av: Camilla

Gör tankekartor :)



SV: Vid min blodiga hand ser man ett litet vitt sträck ;) Det står Amanda där ;D

2010-10-27 @ 19:01:41
URL: http://millaerikssons.blogg.se/
Postat av: Anna Sarwe

Det var ju en salig röra av namn... Men det kommer du att lära dig. Mitt tips är att försöka att hitta kopplingar mellan de olika personerna och deras åsikter. Jag har alltid lättare att lära mig samband än fakta.



Typ: Copernicus la först fram den heliocentriska världsbilden. Sen kom Galileo och förbättrade den. Keplers lagar om de elliptiska planetbanorna gjorde att den heliocentriska världsbilden var förenlig med observerade fenomen, utan att man behövde lägga till en massa epicykler som Copernicus gjorde.



Till exempel...

2010-10-28 @ 00:04:35

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0